Ida Reinvalds

“Med det digitala kan vi spara tid, resurser och bli mer hållbara.”

På FastighetsMässan lägger vi ett stort fokus på Proptech och under mässan i Stockholm 2021 hade vi ett område dedikterat enbart till Proptech. Därför är det roligt att få lyfta olika entrpenörer och företag som hjälper till att utveckla och digitalisera fastighetsbranschen. Idag pratar vi med Ida Reinvalds, medgrundare till plattformen Propida.

Berätta om dig och starten på Propida?
Jag har arbetat 4 år i fastighetsbranschen och har alltid haft ett stort intresse för fastigheter. Jag studerar även Fastighetsutveckling på KTH.

Sedan jag var liten har jag varit intresserad av att hitta lösningar på problem. När jag var 12 år gammal intervjuades jag av Kamratposten kring mitt entreprenörskap.

I fastighetsbranschen fick jag hejda mig, det fanns mycket problem och potentiella lösningar, men jag kunde ju inte gå till min chef med nya idéer var och varannan dag. Samtidigt var jag trött på hur ineffektivt och analogt många delar fungerade, där och då började jag skissa på en plattform som skulle förenkla beställningar av fastighetsservice.

Propida är en B2B plattform som fungerar som en mellanhand mellan fastighetsförvaltning och olika entreprenörer som byggbolag, rör, städ och många fler bolag. I plattformen kan du jämföra olika entreprenörer, skapa en komplett beställning med några få knapptryckningar, och alla parter kan följa vad som sker kring beställningen. Vilket betyder nöjd förvaltning, nöjd entreprenör och nöjd hyresgäst!

Vilka står bakom Propida?
Teamet består idag av mig och Andreas Öberg, som är medgrundare och teknisk ansvarig. Andreas har programmerat i över 15 år. Vi är ett dream team! Och kompletterar varandra himla bra. Vi är även på g att rekrytera en till utvecklare!

Vem riktar sig er tjänst till?
Propidas plattform riktar sig till bolag som förvaltar fastigheter. Vi har en första pilotkund – Delagott, som förvaltar 200 bostadsrättsföreningar.

Hur ser du på vikten av att fortsätta digitalisera fastighetsbranschen?
Det är avgörande för att fortsätta vara konkurrenskraftig som bolag! Med det digitala kan vi spara tid, resurser och bli mer hållbara. Jag tänker också på mina klasskompisar, som till våren kommer ta examen. De kommer förvänta sig att det bolag de börjar arbeta på har digitala lösningar som förenklar deras ”jobb-vardag”. Finns inte det på plats, kommer de välja en konkurrent som har det.

Om man vill följa er resa/och eller komma i kontakt med er. Var vänder man sig då?
Vi finns på LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/propida och ni når oss på hej@propida.se. På vår hemsida kan man även signera sig för vårt nyhetsbrev: https://www.propida.se/

Scroll to Top