Intervjudags! Möt FastighetMässans säljchef Josefine

FastighetMässans försäljningschef Josefine Andersson svarar på frågor om flytten av FastighetsMässan, behovet av fysiska mässor och mässans framtid.

 

FastighetsMässan flyttas från mars till november 2021. Varför flyttar ni med så lång framförhållning istället för att ha lite is i magen nu när vaccinet verkar vara nära?

Att vänta in i det sista för att sedan kanske tvingas ställa in med kort varsel, är inget bra alternativ. Ställer vi in mässan tätt inpå, så innebär det ökade kostnader för våra utställare i form av till exempel resor, hotell och frakt. Men även ett stort förtroendetapp. Under de 10 år som mässan arrangerats, har jag byggt upp långvariga relationer med mina utställare – det vill jag gärna fortsätta med. Därför flyttar vi mässan med god framförhållning drygt ett år – till den 24 – 25 november. Våra utställare har varit otroligt förstående och ser fram emot att möta branschen i november istället!

Det har varit en del diskussion på sistone kring vilken funktion den fysiska mässan egentligen fyller. I vilken grad påverkas köpare och leverantörer i fastighetsbranschen av inställda mässor?

Majoriteten av våra utställare är små- och medelstora företag. De är experter på att snabbt ta fram nya produkter och tjänster men saknar ofta storbolagens marknadsföringsmuskler. Vi är deras lanseringsmotor, såväl fysiskt på mässan som genom våra digitala marknadsföringskampanjer. Vi hjälper helt enkelt de mindre bolagen att nå ut till ett stort antal köpare på kort tid.

För inköpare fyller mässan också en viktig funktion.  Att kunna visa en virtuell 3D-modell online är bra, men man vill kunna ”känna och klämma” på en produkt och ställa frågor direkt till en utvecklare eller säljare.

Oavsett storlek på företag väljer man att ställa ut på FastighetsMässan för att knyta nya personliga kontakter. Vår mötesplats är en naturlig och etablerad plats för att göra just det. I en enkät nyligen uppgav 80 % att det fysiska mässbesöket är att föredra. Det är överlägset det digitala i att bygga nya nätverk – ett företags nätverk utgör idag en stor del av innovationskapitalet. Våra marknadsplatser behövs för att hålla affärs- och innovationstakten uppe. Så det vi får höra av fastighetsbranschen, är att de verkligen ser fram emot att komma igång igen nästa höst!

I en mening – vad kan man förvänta sig av FastighetsMässan i november 2021?

En myllrande affärsplats med fullt fokus på värdeskapande förvaltningstjänster och produkter!

Scroll to Top